Z życia przedszkola

Tydzień XVII. Płynie czas

Za nami trzeci tydzień Nowego Roku, w którym poznaliśmy noworoczne postanowienia. Podawaliśmy nazwy pór roku i odczytywaliśmy je globalnie. Ułożyliśmy karuzelę miesięcy, starliśmy się zapamiętać po kolei następujące po sobie nazwy miesięcy. Z dniami tygodnia było łatwiej – pomógł nam wiersz „Jak biedronka zgubiła kropki” W. Chotomskiej. Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą poczucia szacunku wobec ludzi starszych, uczyliśmy się właściwych zachowań w stosunku do nich.  Upływający czas mierzymy za pomocą zegarów – poznaliśmy różne ich rodzaje. Potrafimy już globalnie odczytać wyraz zegar. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską z, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach). Nasze zmysły pobudziła piosenka „Tęgi mróz”, której bardzo szybko nauczyliśmy się, akcentując metrum.

b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_1.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_2.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_3.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_4.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_5.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_6.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_7.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_8.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_9.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_xvii_10.jpg

Tydzień XIV. Coraz zimniej

To był mocno energetyczny tydzień, ponieważ niemal każdego dnia pojawiało się słowo energia. Zmieniające się warunki pogodowe spowodowały, że troszczyliśmy się o to, by wszystkim było ciepło, miło i przyjemnie podczas długich, chłodnych wieczorów. Przypominaliśmy sobie o ciepłych ubraniach, poznawaliśmy materiały, z jakich są wykonane i określaliśmy ich cechy. Dowiedzieliśmy się, skąd i w jaki sposób bierze się w naszych domach prąd. Poznawaliśmy odnawialne źródła energii. Rozwiązywaliśmy zagadki o urządzeniach elektrycznych. Przypominaliśmy, jak nasze prababcie dawały sobie radę z praniem bez użycia prądu. Sprawdzaliśmy, czy nasze powietrze jest zanieczyszczone i jaki wpływ na kondycję planety ma globalne ocieplenie, a także jakie znaczenie dla powietrza ma proces spalania różnych substancji, w tym węgla. Potrafimy już rozpoznać wyraz wagony oraz trudną głoskę y poprzez tworzenie liczby mnogiej niektórych rzeczowników. Poznaliśmy liczbę 5 i mierzyliśmy długości stopą, dłonią, palcem. Śpiewaliśmy piosenkę „Fabryka Świętego Mikołaja”, akcentowaliśmy metrum poprzez liczenie muzyki „na raz”. Wykonywaliśmy prace plastyczne, które można podziwiać na wystawie.

b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_1.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_2.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_3.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_4.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_5.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_6.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_7.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_8.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_9.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_10.jpg b_150_100_16777215_00_images_przedszkole_XII2020_11.jpg

Tydzień XV. Świąteczne przygotowania

Tydzień, który właśnie minął, poświęciliśmy tematyce przygotowań świątecznych, nie tylko w zakresie porządków domowych, lecz także jako okazji do budowania współpracy między członkami rodziny czy grupy przedszkolnej. Zaczęliśmy, jak nakazuje tradycja świąteczna, od pierwszej gwiazdki – mówiliśmy o własnych marzeniach, potrzebach. Nie zapomnieliśmy o zwyczaju składania sobie życzeń. Nie omieszkaliśmy wspomnieć, że dzisiaj coraz częściej przekazujemy je drogą elektroniczną poprzez portale społecznościowe czy e-maile. Poznawaliśmy także zwyczaje i tradycje świąteczne w innych krajach. Wiemy, że trudno byłoby stworzyć świąteczną atmosferę bez pięknych polskich kolęd i pastorałek oraz zwyczaju rodzinnego kolędowania. Rozpoznawaliśmy różne głoski poprzez ćwiczenia słuchowe. Utrwalaliśmy liczby od 1 do 5, mierzyliśmy długości różnymi miarkami.

Tydzień XIII. Nadchodzi zima

W minionym tygodniu rozpoczęliśmy poznawanie nowej wartości – troskliwości. Omawialiśmy ją w kontekście opieki nad zwierzętami, dbania o ich los (szczególnie ptaków) w związku z nadchodzącą porą roku – zimą. Byliśmy pochłonięci słuchaniem opowiadań, rozwiązywaniem zagadek o zwierzętach. Zauważyliśmy, że pogoda naprawdę im nie sprzyja i nie ułatwia życia – brak domu, pokarmu. Deszcze, wiatr, czasem mróz, zimne i ciemne już dni – to oznaki zbliżającej się wielkimi krokami zimy. Nie lada wyzwaniem okazało się poszukiwanie w pamięci nazw zwierząt rozpoczynających się na głoskę k, ale za to czytanie globalne wyrazu kot było proste i nie wymagało od nas większego wysiłku. Podobnie rzecz się miała z cyfrą 4 – wiemy doskonale, że wśród wielu zwierząt czworonożnych to właśnie kot spada na 4 łapy. Przy okazji mierzyliśmy długość stopami, krokami, patykiem, sznurkiem. Bawiliśmy się  przy melodii Mozarta, tłumaczonej jako bułka, chleb z masłem – „Das Butterbrot”. Słuchanie opowiadania o kamizelce wróbelka Elemelka sprowokowało do myślenia o bezpieczeństwie, ponieważ ta część garderoby, niekoniecznie zimowa, chroni człowieka nie tylko przed zimnem, lecz również w podróży (np. rowerem), w wodzie i w takich rejonach świata, gdzie pokój nie jest wartością najwyżej cenioną.
Ponadto w naszym przedszkolu odbyła się zabawa andrzejkowa! Mieliśmy okazję wspólnie bawić się przy znanych dziecięcych utworach muzycznych oraz brać udział we wróżbach i różnych konkurencjach.