Kontakt
Szkoła Podstawowa im. Aleksandra Kamińskiego Smolice, ul. Edukacyjna 3, 32-640 Zator woj. małopolskie tel. 33 8412207 smolice.edu@gmail.com sekretariat@spsmolice.edu.pl
SzczegółySzkoła Podstawowa im. Aleksandra Kamińskiego Smolice, ul. Edukacyjna 3, 32-640 Zator woj. małopolskie tel. 33 8412207 smolice.edu@gmail.com sekretariat@spsmolice.edu.pl
SzczegółyKonstytucja 3 maja czyli Ustawa Rządowa z dnia 3 maja - uchwalona 3 maja 1791 roku regulowała ustrój prawny Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r.) spisaną konstytucją. Uczniowie poznali na lekcjach historii okoliczności jej powstania oraz zmiany, które wprowadzała w państwie. Klasa VII zrealizowała projekt ,,Święta majowe". prezentacje wykonane przez uczniów klasy VII Huberta, Julki oraz Roksany.
Klasa VI wykonała okolicznościowe ulotki.
Przez cały tydzień rozmawialiśmy o zdobywaniu wiedz. Dzieci poznały wybrane wynalazki i sposoby korzystania z nich. Dowiedziały się, że niektóre wynalazki powstały przez przypadek.W tym tygodniu dzieci poznały głoskę w. Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dzieci dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 7, liczyły w zakresie 7, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Układały przedmioty od najmniejszego do największego. Przedszkolaki śpiewały piosenkę „Mali wynalazcy”, uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych. Uczyły się rozróżniać rejestry muzyczne – kiedy ktoś śpiewa nisko, średnio lub wysoko. Podczas zabaw plastyczno-technicznych stworzyły zabawki z dostępnych materiałów, a także prace pt. „Esy – floresy”. Ponadto obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi.
Przez cały tydzień rozmawialiśmy o otwartości na podróże i odkrywaniu nowych krain. Dzieci dowiedziały się, że można podróżować na wiele sposobów, wykorzystując różne środki transportu. Dowiedziały się także, kto wynalazł samolot, co składa się na ekwipunek podróżnika i jakie jest jego przeznaczenie. W tym tygodniu przedszkolaki poznały głoskę r. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odnajdywały w nich litery. Dzieci poznały liczbę 7 – dokładały i odkładały przedmioty tak, żeby było ich 7, liczyły w zakresie 7 oraz porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Nauczyły się „Piosenki o podróżach” i uczestniczyły w zabawach muzyczno-tanecznych. Stworzyły prace plastyczno-techniczne pt. „Balon” oraz „Rower”.
Maj to miesiąc wypełniony ważnymi świętami i rocznicami, jak chyba żaden inny. Pierwszy maja, który tradycyjnie nazywamy „ Świętem Pracy”. Drugi maja – „ Święto Flagi Państwowej”. Jest to dzień, w którym poznajemy historię naszych barw narodowych. Kolejne święto majowe to rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja, poprzez które wspominamy uchwalenie przez naszych rodaków w 1791 roku pierwszej w Europie i drugiej na świecie konstytucji. Uczniowie naszej szkoły nie zapomnieli o żadnym z nich i podczas zajęć plastycznych wykonywali mi.in: medale, chorągiewki, śpiewali hymn narodowy oraz nie zabrakło krótkiego programu słowno-muzycznego przygotowanego przez dzieci dla uczczenia tych wyjątkowych świąt.
Przez cały tydzień kontynuowaliśmy rozmowy o szacunku wobec sił przyrody i o tym, że życie w zgodzie z naturą jest korzystne dla człowieka. Dużo miejsca poświęciliśmy dwóm żywiołom: powietrzu i ogniowi. Dzieci dowiedziały się, że bez powietrza, a w szczególności tlenu, nie byłoby życia, i że ogień jest bardzo groźny, ale też potrzebny i użyteczny. Poznały numer alarmowy: 112, którego należy użyć także wtedy, gdy zauważy się skutek działania żywiołu: pożar, powódź, trąbę powietrzną, osunięcie ziemi itp. Dzieci badały właściwości powietrza. Szukały odpowiedzi na pytania: Czy powietrze widać? Czy powietrze ma zapach? Czy powietrze można złapać? Czy powietrza można dotknąć? Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską wskazaną przez nauczyciela. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dzieci dobierały przedmioty według kształtu i koloru. Liczyły w zakresie sześciu i porównywały liczebności zbiorów. Klasyfikowały przedmioty według 2–3 cech. Nauczyły się szacować wagę różnych przedmiotów – określać, czy coś jest lekkie czy ciężkie. Dowiedziały się, jak zbudować najprostszą wagę. Stworzyliśmy prace plastyczno-techniczne pt. „Ognisko” i „Powietrzem malowane”.
Ponadto w naszym przedszkolu obchodziliśmy nietypowe święto Dzień Dinozaura oraz wykonaliśmy kolejne zadania w ramach projektu edukacyjnego „Idź ty lepiej, Koziołeczku, szukać swego Pacanowa” – poznaliśmy zawód kowala oraz wyjaśnialiśmy sens zwrotu „W Pacanowie Kozy kują”.
Przez cały tydzień rozmawialiśmy o szacunku wobec sił przyrody i o tym, że życie w zgodzie z naturą jest korzystne dla człowieka. Dużo miejsca poświęciliśmy dwóm żywiołom: ziemi i wodzie. Dzieci poznały skarby Ziemi i ich wielką moc. Dowiedziały się, że bez wody nie byłoby życia. Badaliśmy stany skupienia wody, dzięki czemu dzieci potrafią je nazwać.Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską wskazaną przez nauczyciela. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dobierały przedmioty według kształtu i koloru. Liczyły w zakresie 6 i porównywały liczebności zbiorów.Dzieci nauczyły się piosenki „Woda”, wspólnie bawiliśmy się muzyką w oparciu o utwór „Taniec łyżwiarzy”. Przedszkolaki stworzyły prace plastyczno-techniczne pt. „Wiatraczek” i „Akwarium”.
W naszej szkole pamiętamy i aktywnie włączamy się w działalność proekologiczną. Sortujemy śmieci, oszczędzamy wodę, prąd i papier. Poszerzamy wiedzę o ochronie środowiska w skali lokalnej i globalnej. Uczestniczymy w akcjach sprzątania śmieci w okolicy szkoły, w upiększaniu szkoły sadząc kwiaty i inne rośliny ozdobne. Chętnie bierzemy udział w wycieczkach, aby korzystać z uroków przyrody. W tym roku ograniczenia związane z pandemią i zdalną nauką ograniczyły naszą dotychczasową działalność. Ale młodzież czuwa!
Uczniowie klasy 5 i klasy 6 wyruszyli w teren zaopatrzeni w aparaty fotograficzne. Swoje przemyślenia związane z ochroną środowiska zilustrowali zdjęciami, do których wybrali hasła zaczerpnięte z Internetu. Niektóre zdjęcia pochodzą ze zbioru uczniów z poprzedniej zimy. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji Patryka oraz efektów pracy naszych uczniów, które zawarli w utworzonej galerii pod hasłem:
"DZIEŃ ZIEMI – moje przemyślenia i refleksje"
Przedszkolakom przez cały dzień towarzyszył kolor zielony i niebieski, pląsy i piosenki. Uczyli się segregacji śmieci. Podsumowaniem zdobytych wiadomości było wykonanie przez wszystkich uczniów według własnego pomysłu plakatów związanych z Dniem Ziemi.
Jesteśmy pierwszym pokoleniem, które żyje w sposób świadomy i ostatnim, które ma szansę naprawić wyrządzone dotychczas szkody! Naprawdę dużo zależy od Ciebie i Twojej ekologicznej postawy.
Życie wg zasady Zero West (Zero marnowania czyli żyj bez śmieci) polega na stosowaniu określonych zasad tzw. 5R:
- odmawiaj (refuse)
- ograniczaj (reduce)
- wykorzystaj (reuse)
- recyklinguj (recycle)
- kompostuj (rot)
Klasa IV oglądnęła prezentację ,,W jaki sposób chronić zasoby Ziemi?" Uczniowie klasy VI wzięli udział online w webinarium Lekcja z klimatem przygotowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Klasa VII wykonała zdjęcia na konkurs fotograficzny Przyroda ożywiona Smolic.